Container transport
Zeevracht diensten

Transportschade... en dan?

Net als in het dagelijks verkeer, kan er ook tijdens het vervoerstraject van uw goederen wel eens een keer iets niet naar wens verlopen. Bijvoorbeeld schade aan de goederen.

Mainfreight werkt samen met toegewijde vervoerders die alles in het werk stellen om onregelmatigheden te voorkomen dan wel te beperken. Mocht er toch wat gebeuren, dan dient u op de hoogte te zijn van het wettelijk kader waarbinnen een schade door vervoerder/transporteur wordt afgewikkeld.

Weet u bijvoorbeeld dat een vervoerder slechts beperkt aansprakelijk is? Veelal is deze maximale aansprakelijkheid gebaseerd op het bruto kilogram gewicht van de goederen. Voor u als eigenaar (van de goederen) kan dit  betekenen dat u niet de volledige waarde vergoed krijgt met financieel verlies als gevolg. 


De praktijk

Hieronder staan twee voorbeelden waarin de verschillen duidelijk naar voren komen.

1.     Tijdens het luchtvervoer van Taiwan naar Nederland raakt een zending van 100 laptops met een waarde van € 30.000,00 volledig beschadigd.  Gewicht  is 300 kilogram.  Aansprakelijkheid van de vervoerder is een feit. Het Verdrag van Montreal is van toepassing op al het goederenvervoer dat met luchtvaartuigen plaats vind. Dit verdrag kent een maximale vergoeding  per kilogram gewicht  van 19 SDR per kilogram. Een SDR fluctueert en is afhankelijk van meerdere factoren. Momenteel schommelt de koers rond de € 23,00 per kilogram vervoerd gewicht. De maximale vergoeding in deze zaak bedraagt:

300 kg x € 23,00 (19 SDR) = € 6.900,00. De premie voor zending zou € 73,13 bedragen plus € 25,- administratiekosten. De totale kosten voor een aanvullende verzekering zouden € 98,13 bedragen waarbij het risico van € 27.100,- zou zijn afgedekt.

2.     Tijdens het zeetransport van Nederland naar Amerika ontstaat er brand op het schip waardoor uw container met goederen volledig verloren gaat. Waarde bedraagt € 50.000,00 en gewicht is 3.200 kilogram. The Hague Visby Rules zijn van toepassing op het zeevervoer. Brand is een uitsluiting waardoor de zeevervoerder niet aansprakelijk gehouden kan worden voor het verlies van de goederen en er geen uitkering zal volgen. Daarnaast  zal er Averij Grosse worden ingeroepen. Dit betreft de kosten die zijn gemaakt om het schip te redden. Deze kosten zullen worden verdeeld over alle ladingeigenaren en moeten worden betaald. De hoogte van dit bedrag is moeilijk in te schatten maar veelal wordt een percentage van 15% over de waarde van de goederen aangehouden. De premie voor zending zou € 94,00 bedragen plus € 25,- administratiekosten. De totale kosten voor een aanvullende verzekering zouden € 119,00 bedragen waarbij het risico van € 50.000,- en de kosten voor Averij Grosse zou zijn afgedekt.

 


De oplossing

Om te voorkomen dat u te maken krijgt met een hiaat tussen waarde en schadevergoeding en onverwachte kosten, kunt u ervoor kiezen om een goederentransportverzekering af te sluiten. Deze verzekering kent onder andere een uitkering op basis van de werkelijk geleden materiële schade en neemt u alle zorg uit handen.

Klik hier voor meer informatie omtrent deze goederentransportverzekering. 


Contact

Mainfreight Holding
Afdeling Insurances & Legal
T: +31 (0) 314 678 540
E: insurances@eu.mainfreight.com

 


Mainfreight is een logistiek dienstverlener met een wereldwijd netwerk.
Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.