Eco combi Wim Bosman
Wim Bosman Transport

Wim Bosman neemt deel aan NK Speed Docking 2014

Afbeelding: 14-0317 Foto Speed Docking Kick-off LR
Start NK Speed Docking 2014

Vanochtend gaf official Walther Ploos van Amstel het startsein voor de vierde editie van het NK Speed Docking, onderdeel van het Connektprogramma Lean and Green. Ook de retail doet dit jaar actief mee. De 25 deelnemers gaan de komende tien weken de dialoog aan om de logistieke keten gezamenlijk te verduurzamen en te versnellen. Het thema van dit jaar is ‘Get connected, get faster’: door gegevens te koppelen over de echte snelheid in de keten, kunnen we in de toekomst het tempo verhogen!


Deelnemers

De deelnemende partijen zijn dit jaar Mars Nederland, H.J. Heinz, D.E Master Blenders 1753, Coca-Cola Enterprises Nederland, FrieslandCampina Branded Netherlands, Hero Benelux, Nestlé Nederland, Pepsico Nederland, Procter and Gamble Netherlands Services B.V., Refresco Benelux, SCA Hygiëne Products, United Biscuits, Kuehne + Nagel, Nabuurs, Post Kogeko Logistics, Snel Logistic Solutions, Speksnijder Transport Bodegraven, van Uden Logistics, Wim Bosman Expeditie B.V., Albert Heijn, DEEN, Detailresult, Jan Linders, PLUS en SPAR. De competitie wordt ondersteund door Connekt, CAROZ, EVO, TLN, GS1, ministerie van Infrastructuur en Milieu, ANCRA, BOM, Incore, Mercareon, Transporeon, Moonen Packaging en Tesisquare.

Afbeelding: Deelnemers
Deelnemers NK Speed Docking 2014

Meer meetpunten , meer observaties, meer onderzoek

Het NK Speed Docking 2014 loopt van 17 maart t/m 25 mei 2014. Tijdens de tien weken durende competitie worden de gewogen verblijftijden bij distributiecentra gemeten. Dit jaar worden er meer meetpunten meegenomen in de tijd tussen aanmelden en wegrijden, zodat er beter geanalyseerd kan worden wat de oorzaken zijn van vertragingen. Naast de verblijftijden van de 20 deelnemende fabrikanten en transporteurs gaan dit jaar ook hun handelspartners actief hun gegevens van de goederenontvangst beschikbaar stellen. Gedurende deze 10 weken wordt de goederenontvangst ook van binnenuit bekeken en gemeten.
 
Deze wederzijdse openheid maakt een diepgaande en zeer waardevolle analyse van deze real life 'Big Data’ mogelijk. Zo komen de diepere oorzaken van de knelpunten in het transport- en goederenontvangstproces naar boven en harde data over de verbeteringen door bijvoorbeeld SSCC labels en kettingbanen.
 
Tijdens het NK Speeddocking 2014 wordt ook een onderzoek uitgevoerd voor het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
 
De vraag is of de aflevermomenten bij de DC’s en warehouses zo verschoven of geruild zouden kunnen worden dat het merendeel van de vrachtwagens van de leveranciers niet in de spits hoeft te rijden. Dat scheelt tijd en brandstof bij de vervoerders en het reduceert de filedruk. De grote hoeveelheid meetgegevens die in het NK Speeddocking 2014 wordt verzameld, vormt een rijke voedingsbodem voor goede analyses.

Internationale doorbraak zet door

Het Speed Docking initiatief is integraal door de keten omarmd en is leidend geworden voor gezamenlijke ketenversnelling en -verduurzaming. Dit is ook te zien aan de internationale doorbraak van het Speed Docking initiatief, die gestaag doorzet. Naast Nederland, België en Luxemburg gaan dit jaar voor de eerste keer Slowakije, Tsjechië en Zwitserland aanhaken. Daarnaast groeit de interesse uit andere landen over de gehele wereld.


Data-onderzoek wijst uit: grote productiviteitsverbeteringen mogelijk

Tijdens de feestelijke kick-off zijn ook de resultaten gepresenteerd van het data-onderzoek dat Connekt en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij vorig jaar tijdens de competitie door CAROZ lieten uitvoeren. Uit dit onderzoek blijkt onder meer dat 56% van de zendingen richting de distributiecentra Less Than Truckload (LTL) zijn. Er is dus veel ruimte voor productiviteitsverbeteringen richting de distributiecentra. Het vergroten van het netwerk doet het aantal zendingen afnemen met 9% en 20% voor respectievelijk de retail en groothandel. De lagere huidige zendinggrootte richting de groothandel zorgt ervoor dat er meer LTL zendingen geconsolideerd kunnen worden op één zending. Door het invoeren van een tactische planning (vaste leverdagen, afhankelijk van het volume) neemt het aantal zendingen af met 17% (37%) naar de retail (groothandel) distributiecentra. Het volledige rapport is op www.nkspeeddocking.nl beschikbaar.


Media contact

Mainfreight Holding
Industriestraat 12
7041 GD 's-Heerenberg
The Netherlands

Marketing & Communications
T: +31 (0)314 678 465
F: +31 (0)314 678 409
E: marketing@eu.mainfreight.com


Mainfreight is een logistiek dienstverlener met een wereldwijd netwerk.
Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.