Oil & Vinegar is specialist in olijfolie en azijn
Oil & Vinegar is specialist in olijfolie en azijn

Kevin Hellemons Logistics & Customer Service manager
Oil & Vinegar:

Kevin Hellemons Logistics & Customer Service manager Oil & Vinegar:
Kevin Hellemons

Oil & Vinegar is specialist in olijfolie en azijn. “De smaak, geur en kleur van de producten moet voldoen aan de standaard die we aan Oil & Vinegar kwaliteit stellen”, aldus Kevin Hellemons, Logistics & Customer Service manager. “Die kwaliteit zetten we wereldwijd weg, al merken we wel dat er land - specifieke voorkeuren zijn voor bepaalde smaak  sensaties. In Amerika houdt de consument van wat meer pit, terwijl Nederland de voor keur geeft aan een wat mildere smaak. Je moet goed bekend zijn met de variatie in kwaliteit en smaak om de verschillende types olie te kunnen onder scheiden. Een inkoopteam beoordeelt de olie op basis van karakter bij onze leveranciers; dat kunnen klein schalige boerderijtjes zijn in Italië, Spanje en Griekenland.”


Smaakmakers

Een goede olijfolie is vergelijkbaar met een goede wijn. “Onze inkopers proeven de verschillen en herkennen de afkomst, het land of de streek aan de smaak. Maar ook of de grond wel of niet bemest is, al die omstandigheden zijn sterk bepalend voor de smaak”, licht Hellemons toe. “Mensen worden bewuster van wat ze eten en olijfolie is een gezond en daardoor gewild product. De consument is steeds beter bekend met de verschillende mogelijkheden van olie; de olie waarmee je kunt bakken én de vierges die in combinatie met wat zout en tapenade een gewild aperitief zijn. Naast de Oil & Vinegar foodproducten kan de consument ook terecht voor servies en hulpmiddelen bij het koken. “We zien dat thuis koken populair is. Onze non-food producten maken een etentje met vrienden of een feestje thuis helemaal af.” 


Wereldwijd transport

In het Brabantse Oosterhout staat het hoofdkantoor van Oil & Vinegar. Van daaruit worden de goederen vanuit het magazijn over de hele wereld getransporteerd. “Nederland, België en Duitsland vormen onze kern markt en daar verlenen we extra service in de vorm van marketing tools en IT. Op logistiek gebied bieden we customers service, zo leveren we bij voorbeeld franco aan huis.” Aan landen zoals Engeland, Denemarken, Amerika en Brazilië worden de producten op basis van Ex Works geleverd. “Dat betekent dat de ondernemer de geleverde goederen onder zijn verantwoordelijkheid verder door het land laat vervoeren. Wel levert onze afdeling een toegevoegde waarde door te adviseren op logistiek gebied. We zijn een franchiseonderneming, maar hebben ook landen waar we met licentiehouders werken. Heeft een ondernemer uitbreidingsplannen, dan onderzoeken we aan de hand van een marketingonderzoek of de plannen levensvatbaar zijn. Zijn de resultaten positief, dan ondersteunen we deze uitbreiding”, aldus Hellemons.


Ervaren no-nonsense partner

Sinds een jaar werkt Oil & Vinegar samen met Wim Bosman als logistiek dienstverlener voor Duitsland. “De aanleiding was dat we ons transport anders in wilden richten. Duitsland is economisch minder gevoelig en dat merken we. De groei in de Duitse markt zit er goed in; we zien daar potentie voor de toekomst en zochten een partner die de groei aankan. We werken met een relatief klein team. Een logistiek dienstverlener is voor ons een belangrijk verlengstuk waar we blind op moeten kunnen vertrouwen en die ons een meerwaarde biedt. Op basis van onze eigen waarden hebben we gekeken welke partner daarbij zou passen. Aan de hand van dat profiel nodigden we een aantal bedrijven uit. Wim Bosman is een ervaren no-nonsense partner en was bovendien kostentechnisch interessant.” 


Fijnmazige distributie

Fijnmazige distributie Wereldwijd transport

Een logistieke partner met ervaring in de detailhandel is ook belangrijk voor Oil & Vinegar. “We leveren op winkelniveau en dat vergt een fijnmazige distributie. De goederen worden geleverd in stads- en winkelcentra. Dat vergt aangepast vervoer en soms heb je te maken met venstertijden. Onze Duitse ondernemers zijn kritisch; ‘höflichkeit’ en ‘pünktlichkeit’ zijn erg belangrijk in hun cultuur, maar ook wij willen de kwaliteit van de Oil & Vinegar producten terugzien in de hele keten. Bij Wim Bosman werken chauffeurs die de Duitse taal goed spreken, bovendien werken zij met partners in Duitsland in gebieden waar onze vestigingen zitten. Wim Bosman is onze specialist op het gebied van wegvervoer specifiek voor Duitsland en dat bevalt prima.” 


Het hele verhaal

Inmiddels bestaat het assortiment van Oil & Vinegar uit 900 producten. De groei zit niet alleen in uitbreiding van het assortiment, ook de benadering van de consument is in de loop der jaren veranderd. “In de winkel in Dortmund zit een kookstudio waar een chef-kok dagelij ks met onze producten werkt. De Oil & Vinegar winkel in Breda heeft een eigen kookworkshop. Daarnaast zijn we bezig met tapas- en olieproeverijen zodat de consument kennis kan maken met de verschillende smaken. Voor het barbe¬cueseizoen bieden we naast de foodproducten specifiek gereedschap voor de barbecue ondersteund met recepten. Een speciaal ontworpen servies in warme zuidelijke kleuren en andere tafelbenodigdheden zorgen ervoor dat de consument voor het hele smakelijke! verhaal bij ons terecht kan. Zo spelen we steeds in op de wensen die er leven en bieden we voor elk wat wils”, besluit Hellemons.


Over Oil & Vinegar

Oil & Vinegar bestaat sinds 1999 en laat zich het beste omschrijven als een culinaire cadeaushop in mediterrane sfeer, met food en non-foodproducten. De consument kan terecht in één van de negentig winkels die volgens franchiseconcept wereldwijd zijn ontstaan. De vestigingen zijn te vinden in Nederland, België, Duitsland, UK, Denemarken, Zweden, Portugal, Amerika, Brazilië, Canada en Zuid-Afrika. De presentatie in de winkels en het concept is overal ter wereld hetzelfde. De presentatie biedt ruimte om de goudgele kleur, de kruidige geur en de variëteit aan smaak van de olijfoliën en azijnen tot hun recht te laten komen. Het concept gaat uit van de individuele beleving van het unieke product. Vanuit de filosofie dat klanten het leuk vinden om bij Oil & Vinegar een cadeau op maat te kopen wordt er speciaal voor de klant olie of azijn getapt uit amforen dan wel stalen vaten. “Naast een kwalitatief goed product bieden we achtergrondinformatie en een persoonlijke service, zodat mensen met een verrassend cadeau in een Oil & Vinegar tas vol met ideeën de winkel verlaten”, aldus Kevin Hellemons, Logistics & Customer Service manager Oil & Vinegar.




Mainfreight is een logistiek dienstverlener met een wereldwijd netwerk.
Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.