Kawasaki voorraadbeheer
SystemPlus distributie

Kawasaki: ‘Het draait niet alleen om wielen’

Naast de slogan van Kawasaki "Let the good times roll", hebben Wim Bosman en het bekende Japanse motormerk meer overeenkomsten. Het draait bij beiden niet alleen om wielen. Sinds 2006 neemt Wim Bosman de ‘probleemzendingen’ voor haar rekening.


Centralisatie van het voorraadbeheer

Dit maakte de centralisatie van het voorraadbeheer bij Kawasaki compleet. Een reorganisatie die Kawasaki in 2001 begon. Patrick Hovius en Eric van Eden, in 2006 de centrale figuren binnen de logistiek van het Europese distributiecentrum van Kawasaki in Vianen: "Die moeilijke post lieten we nog over aan de diverse landen, waardoor zendingen vaak twee weken onderweg waren. Nu is alles perfect afgedekt door SystemPlus."

De distributie van de Kawasaki-motoren zelf gaat buiten Vianen om; dit centrum bevat op 14.000 m2 vloeroppervlak 70.000 onderdelen. Ze zijn niet alleen bestemd voor motoren maar ook voor jetski's, quads, mules - een licht transportvoertuig voor off-road gebruik - accessoires en meer. In Japan is Kawasaki nog veel groter en is zij in diverse industrieën zoals de scheeps-, trein- en bruggenbouw vertegenwoordigd.

Het Europese distributiecentrum bevindt zich al ruim dertig jaar in Vianen. Niettemin beschikten tot 2001 de acht grootste landen in dit continent over een eigen voorraadbeheer en regelde ieder voor zich het verdere vervoer. Eric van Eden, toentertijd werkzaam voor Kawasaki: "Door de voorraadnivellering kunnen we nu veel beter inspelen op de daadwerkelijke vraag van de markt. Voorheen lag er overal wat zodat er van efficiëntie veel minder sprake was. Ook bij de marketing is nu veel meer sprake van een Europese aanpak en bovendien kunnen we centraler inkopen."


"Serviceniveau binnen Kawasaki is enorm verbeterd"

Het transport voor Kawasaki wordt op dit moment dus geheel geregeld door Vianen. De Wim Bosman Groep verzorgt al ruim twaalf jaar groepagezendingen en nu zijn daar de probleemzendingen van Kawasaki bijgekomen.

Patrick Hovius: "Zendingen met gevaarlijke stoffen zoals accu's en verf; van afwijkende vormen zoals een krat van 1.60 m bij 30 cm; en/of van schadegevoelige transporten zoals een 250 kilo wegende mulecabine met glas. Omdat vooral de pakketvervoerders niet zitten te wachten op dergelijke orders, besteedden we destijds de zendingen toch uit aan de importeurs binnen de acht grote markten.

De pakketten waren toen al wel apart verpakt binnen een totaalpakket maar het was aan de diverse landen om het verdere vervoer te regelen. Omdat wij meestal wekelijks verzonden, moest de klant vaak twee weken op de bestelling wachten. Middels SystemPlus is het serviceniveau binnen Kawasaki daarom enorm verbeterd en behoren beschadigingen zo'n beetje tot het verleden. Voorheen waren er vooral veel klachten over gebroken ruiten, de extra overslagpunten waren op dat punt natuurlijk ook niet gunstig."

Lees verder



Mainfreight is een logistiek dienstverlener met een wereldwijd netwerk.
Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.