Jobe Sports International
waterskipakketten in China en bij de ontwikkeling van nieuwe business in Amerika

Ad Nendels, warehouse manager Jobe Sports International: “ Sinds de oprichting is groei de enige constante”

Ad Nendels (links), warehouse manager en Ward Broeren (rechts), inkoopmanager.
Ad Nendels en Ward Broeren

Jobe Sports International: merkeigenaar, producent en internationaal distributeur van artikelen voor de sportieve watersporter. Jobe Sports International is Europees marktleider op het gebied van waterskis, wake-boards, funtubes, reddingsvesten en wetsuits. Met een groot assortiment aan accessoires van bindingen tot tassen.

“Sinds de oprichting van Jobe Sports is groei de enige constante”, aldus warehouse manager Ad Nendels. “Dwars door alle veranderingen heen is aan onze werkwijze niet zo heel veel veranderd. In veel Europese landen werken we met vertegenwoordigers of distributeurs met een eigen netwerk. Op logistiek gebied is er wel veel veranderd, maar wat dat betreft werken we samen met een partner die de logistiek wereldwijd van deur-tot-deur verzorgt en ons ondersteunt bij de ontwikkelingen zoals het opzetten van een eigen douane entrepot, het onderzoeken van assemblage van wakeboard- en waterskipakketten in China en bij de ontwikkeling van nieuwe business in Amerika”, aldus Nendels, man van het eerste uur bij Jobe Sports International.


Van reactief naar proactief


Eigen douane entrepot

De samenwerking van Mainfreight gaat verder. “Sinds kort heeft Jobe Sports een douane entrepot”, licht Broeren toe. “De opzet hebben we zelf gedaan, maar er zijn wel vragen rondom het opstellen van verschepingsdocumenten en de werkwijze voor het ontvangen en verzenden. De medewerkers van Mainfreight onder steunen ons daarbij .” Een eigen douane entrepot biedt voor delen. “Het gros van de producten komt binnen in de winter, maar wordt vaak pas maanden later uit geleverd. Met ons eigen entrepot betalen we pas in voerrechten als we uitleveren, dat is het eerste rente voordeel. Leveren we buiten Europa, dan komt er nog een extra voordeel bij . Want we betalen dan geen invoerrechten, terwijl de klant die anders nog een keer zou moeten betalen. Dat is mooi meegenomen en vertaalt zich door in een aantrekkelijke prijs voor onze exportklanten buiten de EU. Een winstgevende situatie op meerdere fronten dus.”


Assembleren in China

Jobe Sport International stelt jaarlijks ongeveer 8.000 pakketten samen om de watersporter te plezieren. “Het gaat dan om totaalpakketten met een wake-, waterski of kneeboard, een handle, vest en binding. Kortom een compleet pakket waarmee je direct van start kunt gaan. Die pakketten assembleren we in Heerewaarden. We onderzoeken momenteel de mogelijkheid om die pakket ten samen te stellen in China. Dat is nog niet zo eenvoudig, omdat alle onderdelen op verschillende locaties gemaakt worden. Die moeten via diverse LCL zendingen naar een centraal punt worden gestuurd. Aangezien ruimte huren in China vrij duur is, zou het mooi zijn als de producten gelijktijdig aankomen en niet te lang opslag vergen. Bij skipakketten bij voorbeeld, heb je te maken met een tas met vakken waarin een vest, vlaggetje en ski’s passen. Vervolgens gaat daar een doos omheen met een sticker erop. De handelingen zijn op zich niet moeilijk, maar de hoeveelheid handelingen zou kunnen leiden tot incomplete pakketten. Het is het proberen waard om pakketten van een soort te assembleren. Als alles volgens plan loopt, gaan we daar volgend seizoen mee starten.”


Het Verre Oosten en Amerika

Naast de activiteiten in het Verre Oosten lonkt ook de andere kant van de wereld. “Amerika is een grote markt op watersportgebied. De wens om daar zaken te doen leefde altijd al en is nu gerealiseerd. In Orlando hebben we in maart van dit jaar een Jobe Flagship Store geopend. De winkel heeft een oppervlakte van ruim 1200 vierkante meter met een brede range aan Jobe producten. Flagship kun je vrij letterlijk vertalen als vlaggenschip; een herkenbaar punt met volop ruimte waar we kunnen laten zien waar ons merk voor staat. Het toeval wil dat Mainfreight met een depot om de hoek zit, een prettige bij komstigheid, zo bleek al voordat de winkel was geopend. Onze goederen werden zonder vertraging en probleemloos geimporteerd”, aldus Broeren. Vanuit de Jobe Flagship Store worden dealers in de buurt voorzien van een promo -pakket. “Zo’n pakket vertegenwoordigt een gedeelte van ons programma, zodat potentiële klanten onzeproducten kunnen zien en voelen om de kwaliteit te beoordelen. Daarnaast maken we gebruik van een giftcardsysteem waarmee de dealers hun klanten kunnen verwijzen naar onze winkel en hen een bepaald tegoed kunnen schenken om in onze winkel te besteden.” Nendels: “Een interessante constructie, zowel voor de dealer als voor ons. Voor de dealer met het oog op voorraadbeheer, want hij verkoopt onze producten, maar heeft geen voorraad nodig. Voor ons interessant, omdat we de controle houden over de uitstraling van ons merk in onze winkel.”



Mainfreight is een logistiek dienstverlener met een wereldwijd netwerk.
Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.